3 Fazlı motor guruplarından olan senkron ve asenkron motolardan asenkron yani kararsız olarak çalışanları bu makalemizde inceleyeceğiz.
Öncelikle asenkron motorun parçalarından bahsedelim ;
Stator: Alternatif gerilim ile çalışan motorlarda döner manyetik alan oluşturmak amacıyla sargıların bulunduğu sabit kısımdır.
Rotor: Alternatif gerilim ile çalışan motorlarda sabit bulunan statorun manyetik alan oluşturması sonucuyla , oluşan bu manyetik alanı dairesel işe çeviren hareketli kısımdır.
Gövde ve Kapaklar : Bir asenkron motorun parçalarını sabitlenmesi için gövde ve kapaklara ihtiyaç duyulmaktadır. Dış etkilere karşı aliminyum , demir yada demir alaşımından üretilir.
Yatak ve Rulmanlar: Rotorun kolayca dönmesini sağlayan mekanik yapılı parçalardır. Küçük güçlü motorlarda pirinç vb. madenler kullanılarak yapılmış bilezik biçimli , yağlanmış burç ( yatak ) kullanılmaktadır.
Soğutma pervanesi: 0 ile 20 KW güce sahip motorlar hava ile soğutulmaktadır. Motorun dönen miline bağlanan plastik yada meral gövde aksamına bağlı pervaneler motor sıcaklığını rahatlıkla ayarlayabilmektedir. 20 KW üzerindeki motorların soğutulması için yağ ile soğutma , su ile soğutma yöntemleri tercih edilmektedir.
Bir motorun genel olarak iç yapısını inceledik. Motor , elektrikte iş makinesi niteliğini taşımaktadır. Üzerinde etiketi bulunur ve bu etikette şunlar yer alır ;
Motor çeşitleri : Faz sayısına göre ( Bir fazlı , İki fazlı , Üç fazlı ) , Yapılarına göre ( Kısa devre motoru , rotoru sargılı ) Yapılış tiplerine göre (Açık tip , Kapalı tip , Flanşlı motorlar)
Asenkron motorlarda en önemli parçalar : Stator ve Rotor'dur.
Asenkron motorlarda UVW giriş , XYZ çıkış uçlarıdır.
Asenkron motorlarda 1 HP (Beygir gücü) 0,736 Kw'dır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder